Sådan spotter du digital svindel
Svindel på nettet er desværre udbredt. Heldigvis findes der en række råd om, hvilke tegn du skal se efter, som gør det lettere for dig at spotte svindel. Dem har vi samlet her sammen med link til en test, hvor du kan tjekke, hvor god du er til at spotte de digitale fælder …
Spot falske beskeder
De fleste af os reagerer instinktivt på en besked, der fortæller os, at vi bør handle med det samme. Fx en sms om, at MitID stopper med at virke, hvis du ikke opdaterer dine oplysninger. Vi bliver også draget af gode tilbud og muligheder. Det kan være en besked, fx over sms eller i et chatprogram om gevinst i en konkurrence, vi knap kan huske at have deltaget i. Men husk at trække vejret en ekstra gang, og undersøg beskeden for tegn på svindel, inden du klikker.
Spot falske mails
Vi bliver alle draget af henvendelser med gode og nemme tilbud, og vi reagerer instinktivt på en potentiel risiko, der kræver handling. For eksempel en mail om at opdatere virusprogrammet. Men husk at trække vejret en ekstra gang, og undersøg mailen for tegn på svindel, inden du klikker.
Spot falske opkald
Når svindlerne ringer, er de så dygtige til at udgive sig for at være en anden, at få aner uråd. Men stop op, og træk vejret en ekstra gang. Se her, hvad du skal kigge efter for at undgå at blive snydt.
Og husk!
- Ingen banker eller offentlige myndigheder vil uopfordret bede om dine personlige oplysninger og koder via mail, sms eller telefon.
- Vær opmærksom på, om links eller afsenderadresse ser mistænkelige ud.
- Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er svindel, så kontakt afsenderen på deres hovednummer og få bekræftet om de har sendt en mail eller sms.
Der er hjælp at hente, hvis skaden sker!
Skulle du komme til at klikke på et fuplink og indtaste dine personlige oplysninger, kan du få hjælp ved at kontakte Cyberhotline for Digital Sikkerhed på tlf. 33 37 00 37.